گرافیک | موشن گرافیک چیست و چگونه ساخته می شود
موشن گرافیک چیست و چگونه ساخته می شود
  • علیرضا
  • ۱۳۹۸-۰۴-۲۲
  • ۲۶۴

موشن گرافیک چیست و چگونه ساخته می شود


Motion Graphic یا علم تلفیق حرکت و صوت در رسانه‌های امروزی به جائی رسیده است که امروزه با برخورداری از حرکت تصاویر ثابت نقشه بیتی و برداری و اضافه کردن Sound Effects به آن‌ها می‌توان آثار بدیعی را خلق کرد که در نوع خود بی‌نظیرند و در نهایت منجر به تولید تبلیغات کوتاه تلویزیونی و اینترنتی می‌شوند. توجه داشته باشیم که این گونه محصولات از نظر زمان پخش معمولا در حدود ۱۰ ثانیه می باشند.

موشن گرافیک چیست :

موشن گرافیک گونه ای از فیلم سازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می شود. در این آثار دو هنر فیلم سازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده و از قابلیت های هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می شود. اگرچه گونه هایی از موشن گرافیک مثلا سایه بازی در هنرهای قدیم وجود داشته است اما این تکنیک عمدتا مدیون پدید آمدن نرم افزارهای رایانه ای و گسترش عرصه مالتی مدیا است.


موشن گرافیک چیست

Motion Graphic که در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین رشته‌های هنر دیجیتال می‌باشد علم استانداردی است که بصورت حرفه‌ای در بر گیرنده نرم‌افزارهای زیر است:

  • Adobe After Effects
  • Adobe Premier
  • Autodesk Combustion
  • Autodesk Maya or 3DS Max
  • Apple Motion 3
  • Final Cut pro
  • Avid Xpress

ساخت موشن گرافیک :

در مثالی ساده‌تر اینگونه بیان کنم که در گرافیک متحرک ابتدا باید یک طرح گرافیکی کامل را بصورت پایا (Still Image) در نرم افزارهای طراحی مانند Illustrator یا Photoshop در لایه های مجزا طراحی کرده و سپس آنها را با همان پسوند یا Format اصلی خودشان (*.Ai یا *.Psd)  ذخیره یا save کرده و سپس آنرا مستقیما وارد نرم افزارهایی چون After Effects یا Apple Motion  میکنیم تا بتوانیم انها را در TimeLine خروجی نهائی انیمیشن Render کنیم.


شاید بپسندید :


تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

  • انیمیشن بیشتر جنبه داستانی دارد و غالبا محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل می کند اما موشن گرافیک بیشتر با تکیه بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت محتوای خود را ارائه می دهد. گرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت ، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک هستند اما روایت داستانی معمولا در انیمیشن غالب است.
  • انیمیشن بیشتر شخصیت محور است اما موشن گرافیک غالبا تصویر محور.
  • انیمیشن غالبه به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژ ها می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها می پردازد. از این رو کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و بردینگ است و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما.
  • غالب ارائه انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی نزدیک است. غالب هایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن های کوتاه داستانی و ... اما غالب ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و... نزدیک است.
  •  آثار انیمیشن بیشتربا تکنیک تدوین تداومی تدوین می شوند  که برای روایت داستانی معمول تر است. اما آثار موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیر تداومی و غیر خطی که فاقد تداوم زمانی و مکانی رویدادهاست و بیشتر به ارائه محتوا تکیه می کند تا روایتی دارای توالی رویداد ها.
  • در گرافیک متحرک از ترکیب خطوط بسیار ساده و یا پیچیده، حجم یا شکل پدیدار می شود و در کنار طراحی دقیق صدا که عنصر ارزشمندی در هستی محسوب میشود گاه سینما، انیمیشن، عکس، ویدیو، پوستر و اشیا را می بینیم که دنیای شگفت آوری را به ذهن تماشاگران هدیه می دهد .

موشن گرافیک چیست

کاربرد های موشن گرافیک:

تیزر های موشن گرافیک معمولا دو خصوصیت عده دارند:

  • از طریق عناصر بصری گرافیکی تاثیر فوری و جلب توجه کننده ای روی مخاطب می گذارند.
  • همچون دیگر آثار گرافیکی موجز، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور هستند.

این دو خصوصیت موجب می شود که هم در فیلم هایی که با هدف برندیگ تولید می شوند کاربرد زیادی داشته باشند و هم در فیلم هایی که به تشریح یک فرآیند می پردازند و مخصوصا فیلم های آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند.

تاثیر گذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و... در کنار موسیقی و افکت صدا می تواند برند مورد نظر را در حافظه مخاطب حک کند و رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر یک برند را به ناخود آگاه ذهن بینند ببرد. هویت سازی لوگو و برند در تقریبا تمامی شبکه های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم استیشن ها، وله ها، تیتراژ، opener ها، اعلام برنامه ها و میان برنامه های موشن گرافیک انجام میشود.

از سوی دیگر موجز بودن و سادگی مینیمالیستی موشن گرافیک و استفاده از نماد ها کمک می کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت ها بسیار مفید باشد. به عنوان مثال تشریح یک ایده استارتاپی و یا فرایندی که قرار است اجرا شود اما مردم از ساز و کار آن اطلاعی ندارند با این روش بسیار مناسب است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه عنصر داستان و درام در موشن گرافیک نسبتا کمرنگتر از دیگر تکنیک های فیلم سازی است می توان گفت که عمق و ماندگاری اثر تبلیغات و محتوای این آثار کمتر از تکنیک های دیگری چون انیمیشن های داستانی است. شاید بتوان گفت تاثیری سریع و قوی اما با ماندگاری قدری محدود تر.

موشن گرافیک چیست

انواع موشن گرافیک و کاربرد های آن

شناخت انواع موشن گرافیک بهترین راه برای جواب به، ‘موشن گرافیک چیست’ می باشد. در زیر با انوع موشن گرافیک آشنا شوید.

ویدیو های توضیح دهنده و فروش محصول

یکی از کاربرد های رایج موشن گرافیک همین ویدیو های توضیح دهنده است که من دوستشون دارم. در این روش یک فرایند پیچیده به بخش ها کوچک تقسیم می کنند و با کمک موشن گرافیک یک توضیح قابل فهم به کاربر رائه می دهند یا به توضیح استفاده از محصول می پردازد.

در این روزها مردم عموما تنبل هستند و ترجیح می دهند با دیدن یک ویدیو اطلاعات مورد نیاز در مورد یک محصول را به دست بیاورند. یک ویدیو خوب می تواند یک داستان عاطفی و جذاب در مورد محصول و برند باشد که فروش برند شما بسیار کمک می کند.

انیمیشن های مربوط به طراحی رابط کاربری

هر محصولی که طراحی می شود قبل از این که پیاده سازی بشود نیاز دارد تا یک طرح کلی از آن در دسترس باشد.

راستش این روز ها در هر بخش این کار به طور تخصصی انجام می شود مثلا در بخش نرم افزار ها و وب سایت ها بیشتر با نرم افزار های مثل adobe xd انجام می شود که خود کار ایجاد prototype را انجام می دهند. ( adobe xd چیست )

موشن گرافیک چیست

آیکون ها

اخیرا با استفاده از svg و css می توان آیکون هایی که دارای انیمیشن هستند را بسیار سبک ساخت تا بتوان در محصولات و وب سایت ها از آن استفاده کرد.

در سایت http://animaticons.co می توانید نمونه های جذابی از آیکون های انیمیشنی را ببینید و طرز استفاده از آنها را هم باید بگیرید.

لوگو ها

یک نمونه جذاب این نمونه لوگو را در سایت http://www.fubiz.net/ ببینید، لوگو در بالا سمت چپ قرار گرفته است.

علیرضا

Alireza.kh

نظر شما در مورد این پست چیه؟!