مقایسه دایرکت ایکس و اوپن جی ای در پای سافت

 OpenGl

OpenGl اوپن جی الرابط متن باز Open GL اولین بار در January 1992 با تلاش شرکت Silicon graphics ساخته شد.اما کار استاندارد سازی و تکمیل آن توسط گروه ARB (OpenGL Architecture Review Board) انجام شد. این گروه متشکل از شرکت های بزرگی همچون مایکروسافت ،3DLabs ،SGI،ATI،Intel،IBM،Sun،NVIDIA،Dell و غیره بودند که البته مایکروسافت جهت تولید محصول انحصاری خود ( یعنی DirectX ) از سال 2003 این گروه را ترک کرد.این API جدید برای پشتیبانی از برنامه های گرافیکی دو بعدی وسه بعدی توسعه یافت.ابتدا OpenGL، در عملیات صنعتي، طراحي وسايل داخلي، مكانيكي و نيز در آناليزهاي علمي و آماري استفاده مي‌شد، اما دیری نپایید که برنامه نویسان متوجه پتانسیل بالای این API برای توسعه دستورالعمل هایشان و همچنین پلی قدرتمند بین نرم افزار و سخت افزار شدند که در سال 1996 بازیسازان از نسخه‌ی ویندوزی Open GL برای ساخت گیم بهره بردند.تا قبل از به کار گیری Open GL برنامه نویسان مشکلات بسیار زیادی برای نوشتن برنامه ها و بازی ها داشتند چون یک رابط یکسان و یکپارچه در اختیار نداشتند و برای اجرای برنامه یا گیمی که طراحی کرده بودند بر روی پلتفرم های مختلف مشکل داشتند چون رابط واحدی در کار نبود.بعد ازعرضه Open GL 1.0 در January 1992 نسخه های جدیدتر آن با سرعت نسبتا زیادی عرضه شدند


DirectX

دایرکت ایکس

درست اواخر سال 94 که مایکروسافت در تلاش بود سیستم عامل بعدی خود (ویندوز 95) را عرضه کند، موثرترین عاملی که باعث می‌شد مشتریان را به این سیستم عامل بکشاند، نرم‌افزارهایی بود که می‌شد روی آن اجرا کرد. سه کارمند مایکروسافت، کریگ‌آیسلر، الکس سنت‌جان‌ ‌و اریک انگستروم‌ ‌به‌این نتیجه رسیدند که برنامه‌نویسان، همواره به سیستم‌عامل قبلی این شرکت ‌(MS-DOS) به‌عنوان سیستمی بهتر برای برنامه‌نویسی نگاه می‌کنند. در داس همه‌چیز آزاد بود، دسترسی مستقیم به کارت گرافیک، کیبورد،‌ماوس و کارت صدا و تمام قطعات سیستم به‌سادگی انجام می‌شد، اما در ویندوز 95 چنین کاری به موفقیت بدل نشد. مایکروسافت به مدلی نیاز داشت که می‌توانست به‌برنامه‌نویس‌ها چیزی که نیاز داشتند را ارائه کند، از سوی دیگر سرعت آن نیز بالا باشد. این سه‌تن با کمک همدیگر برای حل مشکل اقدام کردند و راه‌حل، دایرکت‌اکس نام گرفت. در ابتدای عرضه دایرکت‌اکس، نام تمام این مجموعه رابط‌های کاربری با کلمه Direct شروع می‌شد: Direct3D,DirectDraw، DirectMusic، DirectPlay، DirectSound و از این‌رو نام دایرکت‌اکس واژه‌ای است که به‌جای تمام این رابط‌ها به‌کار می‌رود.

 

چرا همه از دایرکت ایکس(DirectX) استفاده می کنند؟

در ویندوز، این واقعیت است که درایورهای گرافیک DirectX بهتر از درایورهای گرافیکی OpenGL پشتیبانی می شوند.این ناشی از چرخه حیرت انگیز پشتیبانی است.  توسعه دهندگان بازی از OpenGL به DirectX توسط عوامل دیگر رانده می شوند، تولیدکنندگان کارت گرافیک گزارش های کمتری برای drivers OpenGL، توسعه و اسناد دریافت می کنند. در نتیجه  drivers OpenGL شکننده تر میشود ، که منجر به این مشود که  توسعه دهندگان بازی ها بیشتر  از OpenGL به DirectX سوئیچ کنند. چرخه تکرار می شود
به طور مشابه، این واقعیت است که برنامه نویسان گرافیکی بیشتر می دانند که چگونه از DirectX از OpenGL استفاده کنند به طوری که آسان تراست (آموزش کمتر لازم است) برای ساخت بازی استفاده از DirectX ابجای OpenGL. این نتیجه یک چرخه ی دیگر است: همانطور که پروژه های بازی بیشتر از DirectX استفاده می کنند، برنامه نویسان بیشتر یاد میگیرند که چگونه از آن استفاده کنند. همانطور که برنامه نویسان بیشتر یاد می گیرند از آن استفاده کنند، برای پروژه های بازی استفاده از DirectX بجای OpenGL ارزان تر است.

مایکروسافت ترس، عدم اطمینان و شک و تردید (FUD) را علیه OpenGL در سراسر انتشار ویندوز ویستا آغاز کرد. در سال 2003 مایکروسافت Board of Review OpenGL را ترک کرد و نشان داد که آنها دیگر علاقه ای به آینده OpenGL ندارند. سپس در سال 2005، آنها در SIGGRAPH (گروه ویژه ای برای گرافیک) و WinHEC (کنفرانس مهندسی سخت افزار ویندوز) سخنرانی کردند و به این نتیجه رسیدند که ویندوز ویستا پشتیبانی از OpenGL را حذف خواهد کرد، به جز برای حفظ سازگاری پشتی با برنامه های XP. . این کمپین منجر به وحشت در جامعه OpenGL شد و در نتیجه  بسیاری از برنامه نویسان حرفه ای گرافیکی به استفاده از  DirectX  روی اوردند.
هنگامی که ویستا منتشر شد.هیئت OpenGL خبرنامه هایی را ارسال می کند که نشان می دهد OpenGL همچنان یک شهروند درجه اول است و عملکرد OpenGL در ویستا هنوز همانند Direct3D است. متاسفانه برای OpenGL دیر شده  و آسیب  ها قبلا زده شده است - اعتماد عمومی در استفاده از  OpenGL از بین رفته است

 

پس چرا از OpenGL استفاده میکنیم؟

openGl directX

با توجه به اینکه OpenGL دارای پشتیبانی کمتر از فروشندگان است، دیگر در بازی ها استفاده نمی شود، به طور فعال توسط مایکروسافت مورد حمله قرار می گیرد و هیچ حرکت بازاریابی ندارد، چرا ما باید از آن استفاده کنیم؟ آیا مزایایی ندارد و از DirectX مانند دیگران استفاده کنیم؟ نه، زیرا در واقع، OpenGL قدرتمندتر از DirectX است، از سیستم عامل های بیشتری پشتیبانی می کند و برای آینده بازی ها ضروری است.

OpenGL قدرتمندتر از DirectX است

دانش عمومی این است که OpenGL سریعتر از DirectX است .OpenGL به شما امکان دسترسی مستقیم به تمامی ویژگی های گرافیکی جدید را در تمام سیستم عامل ها میدهد، در حالی که DirectX تنها لحظات شگفت انگیزی از آنها را در جدیدترین نسخه های ویندوز فراهم می کند. تکنولوژی Tesselation که مایکروسافت به شدت برای DirectX 11 ترویج می کند، سه سال قبل در OpenGL وجود داشت. حتی سال ها قبل از آن ممکن بود، با استفاده از سرعتی سریع و بافت بافت-گزینشی امکان پذیر است. من نمی دانم چه تکنولوژی های جدید در چند سال آینده در دسترس قرار می گیرند، می دانم که اول در openGl در دسترس خواهند بود