آموزش کتابخانه turtle به همراه سورس بازی snake در پایتون

گرافیک لاک پشت یک راه محبوب برای معرفی برنامه نویسی برای بچه ها است .بخشی از زبان برنامه نویسی لوگو بود که توسط Wally Feurzeig و Seymour Papert در سال 1966 ساخته شد.لاکپشت در پایتون تلاش میکند از راه بسیار اسان به آموزش توسعه نرم افزار بپردازد.دانش آموزان یک پوسته تعاملی Python (شبیه محیط توسعه IDLE) را اجرا می کنند و از توابع Python برای حرکت دادن یک لاکپشت نمایش داده شده روی صفحه استفاده می کنند.

در این مقاله سعی میکنیم تا شما را  با گرافیک کامپیوتری در پایتون و رسم اشکال مختلف آشنا کنیم که می تواند مقدمه ای برای مباحث پیشرفته طراحی های کامپیوتری و به خصوص ساخت بازی و انیمیشن به کمک این زبان برنامه نویسی باشد و همچنین برای افرادی که هیچ آشنایی با مباحث گرافیک کامپیوتری ندارند، می تواند مناسب و مفید باشد. یکی از کتابخانه های پایتون، کتابخانه Turtle (لاک پشت) است که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با کتابخانه Turtle می توانید اشکال و الگوهای مختلفی را ترسیم کنید و در واقع به وسیله آن می توان یک لاک پشت ایجاد کرد که با کنترل روی آن می توان اشکال مختلفی را رسم نمود.

ساخت پنجره در Turtle

window=turtle.Screen()
window.title('snake Game  by  [pysoft.ir]')
window.bgcolor("black")
window.setup(width = 600 ,height = 600)
window.tracer(0)

window.mainloop()  

همانطور که در کد بالا مشاهده میکنید ابتدا یک شی از متد  screen برای ایجاد پنجره استفاده شده است سپس در ادامه خصوصیات پنجره از قبیل عنوان ،رنگ پس زمینه ،اندازه پنجره مشخص شده است.

رسم یک شی در پنجره

head=turtle.Turtle()
head.speed(0)
head.shape('circle')
head.color('red')
head.penup()
head.goto(0,0)

با استفاده از این کد میتوانید یک دایره قرمز رنگ در مختصات مرکز صفحه ایجاد کنید.نکته مهم در این قسمت این است که سیستم مختصات در ترتل یا همان لاکپشت بنحوی ایست که نقطه صفر و صفر در مرکز صفحه قرار میگیرد مانند تصاویر زیر

python turtle مختصات

نمایش متن در صفحه

pen=turtle.Turtle()
pen.speed(0)
pen.shape('square')
pen.color('yellow')
pen.penup()
pen.hideturtle()
pen.goto(0,260)
pen.write('score 0  high score 0' , align='center',font=('arial',24,'normal'))

در ادامه به معرفی و توضیح برخی دستورات پر استفاده می پردازیم

goto(x,y)

این دستور نشانگر را به مختصات  x و y میبرد.

penup()

این دستور باعث میشود تا turtle هنگام حرکت اثری از خود نگذارد.

bgpic("image.gif")

با این دستور میتوانید برای یک شی عکس مشخص کنید.نکته مهم در مورد عکس ها در لاکپشت این است که فقط از فرمت گیف پشتیبانی میکند

exitonclick()

با این دستور به محضی که کاربر روی صفحه کلیک کند صفحه بسته میشود

onkeypress(go_up,'w')

با این متد مشخص میکنید در زمان فشار دادن کدام کلید از صفحه کلید کدام تابع اجرا شود.در این مثال با فشار داد کلید W  تابع مربوطه یعنی go_up  اجرا می شود

window.listen()

با این متد پنجره به رویداد های صفحه کلید گوش میکند .در واقع با این کار به برنامه اعلام میکنیم که کاربر ممکن است از صفحه کلید استفاده کند

clear()

این متد برای پاک کردن شی و یا صفحه استفاده میشود

 

در ادامه ما برای شما سورس بازی snake  با پایتون را اماده کرده ایم .این سورس شامل منو و دو سبک بازی میباشد .که در ابتدا از کاربر نام  را میگیرد .

سبک های بازی بصورت تک نفره و مسابقه با کامپیوتر می باشد.

تصاویر از محیط و گرافیک بازی :سورس بازی مار در پایتون


شاید بپسندید


سورس بازی snake پایتون turtle

 

شما میتوانید این پروژه را به صورت کامل از پایـ سافت دریافت کنید

  قیمت 50 هزار تومن  

برای اطلاعات بیشتر و خرید لطفا به آیدی زیر در تلگرام پیام دهید

@Khorammfar

شماره تماس : 09374851282